Sponsored Products Amazon: uitleg
Als je via Amazon verkoopt heb je de mogelijkheid om sponsored products in te zetten. Maar wat zijn sponsored products precies? Deze optie binnen je Amazon-account geeft jou als verkoper de mogelijkheid om jouw producten meer zichtbaarheid te geven op het Amazon-platform. Je producten worden op cruciale plekken getoond, waaronder op de eerste pagina en op product-pagina’s waarbij jou producten als alternatief gelden voor het getoonde product. Je betaalt niet voor een view, maar kosten worden pas in rekening gebracht als er daadwerkelijk op je advertentie wordt geklikt.
Naast de mogelijkheid om sponsored products in te zetten hebben merkeigenaren ook de optie om Amazon Sponsored brands in te zetten. Hiermee kan je je gehele merk in de spotlight zetten in plaats van alleen geselecteerde producten zoals bij sponsored products.
Naast bovenstaande twee mogelijkheden heb je ook nog een optie om Amazon Sponsored Display in te zetten. Zo kan je een veel breder publiek bereiken door middel van product georiënteerde banner advertenties.
Is Sponsored Products iets voor mij?
Als je net gestart bent met verkopen via Amazon staan je producten helemaal onderaan op het platform. Om snel stappen te maken is het inzetten van sponsored products een goede optie om je producten hoger in de zoekresultaten te krijgen. Het is goed om eerst het doel te bepalen. Wat wil je precies bereiken met het gebruik van sponsored products? Wat is het beschikbare budget? Hoe ga je de campagnes inrichten? Wat is een acceptabele kosten/waarden na een aantal maanden van de lancering? Wil je vooral producten boosten of gaat het vooral om zichtbaarheid creëren met je gehele merk?
Na lancering van je campagne dien je te beseffen dat de KPI’s die je van te voren hebt bepaald in de eerste weken/maanden niet gehaald kunnen worden. Je producten zijn nog onbekend voor de Amazon-consument en op welke zoekwoorden je goed scoort is ook nog onduidelijk. De eerste weken staat vooral in het teken om data te verzamelen om van daaruit je campagnes te optimaliseren. Het is belangrijk dat je ‘leergeld’ over hebt voor die eerste fase. Het is zonde om je campagnes af te moeten knijpen, omdat het vooropgestelde budget niet toereikend is. Daarmee mis je data en kunnen er verkeerde conclusies getrokken worden.
Ik heb hulp nodig bij Amazon sponsored products
Amazon sponsored products is geen gemakkelijke tool om te gebruiken. Het heeft veel verschillende opties die je kan inzetten, maar dat kan ook betekenen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Intodetail.nl heeft veel ervaring met het succesvol in-en opzetten van Amazon Sponsored Products. Heb jij hulp nodig bij je huidige Amazon Sponsored Products-campagnes of wil je er graag mee beginnen en vanaf de start meteen goed beginnen? Neem dan contact met ons op!