Verkopen via Cdiscount.com
Cdiscount.com is één van de grootste marketplaces in Frankrijk. Het is een groot online warenhuis met ruim zeventig miljoen producten en meer dan 9 miljoen kopers. Cdiscount.com heeft een groot partneraanbod: een kleine 15.000 verkopers uit 70 verschillende landen verkopen hun producten via Cdiscount.com. Via Cdiscount.com kan je naar meerdere landen verzenden. Sinds een aantal jaar is het mogelijk om naar bijna 20 verschillende Europese landen te verzenden. In het begin startte ze met Spanje en België (vooral inwoners van Wallonië kopen veel via Cdiscount.com), maar later is de expansie verder gegroeid naar Nederland en de Scandinavische landen. Daarmee is het bereik enorm. Momenteel heeft Cdiscount.com 22 miljoen bezoekers per maand, en doordat het aanbod te koop is in veel andere Europese landen buiten Frankrijk om heb jij de mogelijkheid om je producten te laten zien aan 230 miljoen potentiële consumenten.
Kan ik via Cdiscount.com verkopen?
Bij Cdiscount.com moet je aan een aantal criteria voldoen alvorens je je producten kan aanbieden via de marketplace. Hieronder een overzicht aan welke voorwaarden je moet voldoen:
- Producten moeten een geldige EAN-code hebben
- De producten zijn in te passen in één van de categorieën van Cdiscount.com
- Je kan de binnenkomende klantvragen via e-mail in het Frans beantwoorden
- Je hebt een Frans adres nodig voor retouren of stuurt de klant een retourlabel, de kosten moeten minimaal gedekt zijn nadat het retourpakketje de Franse grens heeft verlaten
- Je kan leveren in heel Frankrijk, ook op de eilanden rondom het land; deze zijn niet uit te sluiten
Doelgroep Cdiscount.com
Cdiscount.com trekt voornamelijk consumenten aan die prijsbewust zijn. Dit zie je terug in de vele kortingen en de mogelijkheid die je als verkoper hebt om zogenoemde vouchers in te zetten. Dit zijn tijdsgebonden pop-up kortingen die aan consumenten getoond worden, zodra een aantal artikelen aangeklikt zijn. Waar bij andere marketplaces een combinatie van factoren bepaald wie het koopblok in handen heeft, maakt Cdiscount.com de keuze alleen op de goedkoopste prijs. Ben jij een cent goedkoper dan je concurrent dan heb jij het koopblok in handen. Deze Franse marketplace heeft veel verschillende categorieën en is vooral groot in elektronica en home & living.
Is Cdiscount.com wat voor mij?
Om goed te kunnen verkopen op Cdiscount.com is het van belang dat je een eigen merk hebt waarbij jij de enige aanbieder bent. Met opties om productpagina’s te verbeteren, waaronder het maken van een HTML-geoptimaliseerde marketingomschrijving en het volledig invullen van attributen geven je veel opties om het aantal sales te verhogen. Bij producten die concurrentiegevoelig zijn is het een stuk lastiger om veel sales uit deze marketplace te halen.
Je kan je productinformatie en offers via een API laten binnenkomen. Voor productinformatie is het echter beter om deze zelf aan te maken. Dit geldt voornamelijk voor producten die nog niet in de catalogus staan van Cdiscount.com. Het data-model dat Cdiscount.com ter beschikking stelt voor integratiepartijen is verre van volledig. Dit betekent dat je onder andere maar een klein gedeelte van de attributen kan aanvullen. Dit kan je daardoor beter handmatig doen via productinformatielijsten die je kan downloaden via je Cdiscount.com-account. Deze lijsten bevatten wel alle attributen per categorie. Doordat je alle attributen invult, die gekoppeld zijn aan de filteropties, heb je veel meer zichtbaarheid dan concurrenten die in dezelfde categorieën zijn of haar producten aanbieden die de productinformatie alleen via de integratiepartij invullen. Doordat je meer zichtbaar bent, verkoop je meer en kom je ook organisch hoger in de zoekresultaten. Een bijkomend voordeel is dat je daardoor eerder en meer productrecensies ontvangt en bij positieve recensies een hogere conversie krijgt, waardoor je nóg hoger komt te staan.
Marketing-opties Cdiscount.com
Cdiscount.com heeft meerdere marketingopties waarvan je gebruik kan maken. De welbekende sponsored products is in te zetten, maar ook kan je marketingbudget in Google Shopping zetten. Ook vouchers zijn een optie, dit zijn tijdsgebonden pop-ups die consumenten te zien krijgen, zodra ze een of meer artikelen van je open klikken. Als je productinformatie- en maketing omschrijvingen optimaliseert kan je een uitnodiging krijgen van je account manager om gebruik te maken van Boost It. Dit is een programma waar je je marketing omschrijvingen van een nóg hogere kwaliteit kan maken. Er zijn templates beschikbaar die je kan gebruiken om de gewenste tekst en afbeeldingen toe te voegen. Je kan ook een custom made-versie maken en je kan voorbeelden zien van andere marketplace-sellers.
Hoe meldt ik mij aan als verkoper bij Cdiscount.com?
Als je een eigen webshop hebt en in het bezit bent van een geldig BTW-nummer kan je een verkoopaccount aanvragen bij Cdiscount.com De Franse marketplace moet wel toestemming geven alvorens jij kan verkopen op de website. Deze aanvraag kan je indienen door middel van een online formulier. Als je goedkeuring krijgt, kan je meteen je account aanmaken.
Hulp nodig bij verkopen op Cdiscount.com?
Cdiscount.com is niet de makkelijkste marketplace om mee te beginnen, maar als je precies weet hoe de hazen lopen kan je via deze Franse online-reus een goedlopend extra saleskanaal creëren. Wij weten als geen ander hoe je jouw producten op Cdiscount.com goed moeten laten renderen. Wil jij graag succesvol verkopen via deze Franse marketplace? Neem dan contact met ons op en dan gaan we samen grenzen verleggen!