Verkopen via marketplaces: wat is een marketplace eigenlijk?
Een marketplace is een webshop dat zijn platform open stelt voor online ondernemers zodat zij hun producten kunnen aanbieden op dit platform. Marketplaces zijn in veel gevallen grote webshops die miljoenen bezoekers per maand ontvangen. Door het grote bereik kan jij door middel van het marketplace-model gemakkelijk profiteren van dit extra verkoopkanaal. Je kan gemakkelijk je producten aanbieden via een marketplace en alleen bij een verkoop draag je een percentage af van het verkochte artikel. Het is wel verstandig om een gedegen marketplace-strategie te hanteren. Zo zijn er bekende marketplaces zoals Bol.com en Amazon, maar er zijn ook gesloten, gecureerde marketplaces zoals fonQ en Blokker.nl.

Wat voor soort producten verkoop je en welke marketplace is geschikt?
Het is eerst goed om te achterhalen wat je precies verkoopt en waar jouw doelgroep deze producten online koopt. Niet elke marketplace leent zich namelijk voor jou producten, tenzij je een enorm brede catalogus hebt. Als je bijvoorbeeld specialist in levende planten bent leent zich een marketplace die zich vooral specialiseert in elektronische producten veel minder dan een marketplace die zich vooral op home & living concentreert. Het is daarom goed om eerst de marketplaces te filteren die het best bij jou producten passen. Het voorkomt (grote) teleurstellingen achteraf. Hieronder een overzicht waar je zeker mee geholpen bent om een juiste keuze te maken:
- Heb je unieke producten of vooral concurrerende artikelen?
- Heb je een dedicated specialist voor marketplaces?
- Is je logistiek klaar voor eventueel grote aantallen orders?
- Kan je voldoen aan de strenge KPI’s die marketplaces bij verkopers hanteren?
- Zijn je producten gevoelig voor retouren?
- Kom je uit met je marges als je alle kosten (commissie, logistiek, retouren, klantenservice en arbeid) eraf haalt
Marketplaces onderhouden en optimaliseren
Om het maximale uit marketplaces te halen is - naast een gedegen uitgestippeld onderzoek – ook van belang dat je expertise in huis hebt of haalt om dit te bewerkstelligen. Het kan je veel tijd kosten om je producten goed op de marketplaces neer te zetten, zeker als je ook buitenlandse marketplaces wil toevoegen als extra saleskanalen. Wij van Intodetail hebben de expertise en ervaring om zowel nationaal- als internationaal jou hierbij te helpen, zodat de marketplaces geen last zijn maar vooral saleskanalen die echt een toegevoegde waarde zijn voor jouw bedrijf.